Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Bądkowie

AKTUALNOŚCI, strona 1:

Spotkania z rodzicami

Utworzono dnia 23.04.2025

   W dniu 28 kwietnia 2025r. (poniedziałek) zapraszamy rodziców dzieci z przedszkola i oddziałów przedszkolnych, a także rodziców uczniów klas 1-3 na spotkania z wychowawcami klas. Spotkania będą odbywały się według umieszczonego poniżej harmonogramu.

Życzenia

Utworzono dnia 18.04.2025

„Powstanie Szkoły Podstawowej w Jaranowie Nauczyciele i absolwenci”

Utworzono dnia 14.04.2025

Szkoła Podstawowa w Jaranowie z 1972 roku. Zdjęcie udostępnił Sławomir Strzelecki.

Szanowni Państwo

   „Powstanie Szkoły Podstawowej w Jaranowie Nauczyciele i absolwenci” to historia wielu pokoleń i części z Was, Waszych bliskich i znajomych, którzy uczyli się, pracowali i brali udział w życiu szkoły. Jest autentyczna, nietypowa ze względu na fakt, jak wielką rolę odegrał w jej powstaniu zwykły, prosty człowiek, choć niewykształcony, to jednak mądry na tyle, żeby stworzyć szkołę na wsi. Mowa o Wojciechu Przekwasie, gospodarzu i założycielu szkoły. Nie pozostawił po sobie pamiątkowych zdjęć ani wspomnień, a o jego działaniach można przeczytać tylko w archiwalnych artykułach, odnalezionych i wyszukanych w ludowych czasopismach. Miał problemy w środowisku, w jakim żył, ale starał się i dążył do utworzenia szkoły mimo przeciwności losu, o tym mówi wzmianka w czasopiśmie „Zaranie”, mianowicie o konflikcie Wojciecha Przekwasa z księdzem Krajewskim i „dziedzicem” Dzierzbickim. Tym bardziej, że toczyła się trudna historia naszego kraju, zacieranie śladów polskości w każdej sferze życia. Ze względu na ten fakt i inne, zachęcam Państwa do zapoznania się z publikacją i poznania historii tego małego i nieznanego dotąd zakątka, jakim jest Jaranowo. Ze względu na ten fakt i inne, zachęcam do zapoznania się z publikacją. Anna Jaśkowska

Książka w formacie pdf po kliknięciu czytaj dalej

czytaj dalej na temat: „Powstanie Szkoły Podstawowej w Jaranowie Nauczyciele i absolwenci”

Pantomima Wielkopostna

Utworzono dnia 10.04.2025

 

   Pantomima, jak każda forma sztuki, ma moc przekazywania emocji i treści w sposób wizualny, co potrafi dotrzeć do serca i umysłu w sposób, w jaki słowa mogą czasem nie wystarczyć. Użycie tej formy w rekolekcjach wielkopostnych, gdzie skupiamy się na grzechu, pokucie, ale i na nadziei, jest wyjątkowo trafne. Grzechy przedstawiane przez uczniów  klasę 5 takie jak: chciwość, próżność, uzależnienie - to symbole współczesnych trudności, z którymi każdy z nas może się spotkać. Jednak ukazanie ich w kontekście sieci, która oplata, sprawia, że widzimy, jak łatwo można się wplątać w te rzeczy, które wydają się małe lub niewinne, ale z czasem zaczynają nas przytłaczać i odbierają wolność.

   Ważne jest, że to właśnie Jezus w tej scenie staje się osobą, która uwalnia nas od tych kajdan. To On bierze na siebie nasze grzechy, ale także daje nam szansę na przemianę. Jego miłość jest tak potężna, że jest w stanie zerwać łańcuchy, które nas więżą, i nadać naszemu życiu nowy kierunek. To przypomnienie o zbawieniu, o Bożym miłosierdziu, które jest zawsze gotowe do przebaczenia i uwolnienia, jest bardzo istotnym przesłaniem w czasie Wielkiego Postu. To okres, kiedy szczególnie potrzebujemy tej nadziei i łaski, by przez pokutę i modlitwę zbliżyć się do Boga, a także zrozumieć, jak bardzo potrzebujemy Jego pomocy w walce z tymi siłami, które chcą nas zdominować. (IW)

Sukces naszych uczennic w III Wojewódzkim Konkursie Literackim „Z Kujawami Pomiędzy Słowami”

Utworzono dnia 10.04.2025

   Z dumą informujemy, że uczennice naszej szkoły osiągnęły wspaniałe wyniki w III Wojewódzkim Konkursie Literackim „Z Kujawami Pomiędzy Słowami”, którego celem było promowanie twórczości młodzieży oraz ukazanie piękna i bogactwa kulturowego Kujaw poprzez słowo pisane. Tytuł laureata w kategorii proza zdobyła uczennica klasy 6a Lena Kamińska, natomiast wyróżnienie w tej samej kategorii uzyskała Amelia Piasecka, również uczennica klasy 6a. W kategorii poezja wyróżnione zostały wiersze, które napisała Lena Pawlak, uczennica klasy 5b.

   To ogromne osiągnięcie jest dowodem na to, że młodzi ludzie potrafią nie tylko pięknie pisać, ale także twórczo i świadomie odnosić się do własnych korzeni i kultury regionu. Serdecznie gratulujemy wszystkim nagrodzonym! Życzymy Wam dalszych sukcesów, niegasnącej pasji do pisania oraz odwagi w wyrażaniu siebie poprzez słowo. (N.K.)

Targi Szkół

Utworzono dnia 10.04.2025

 „Ucz się tak, jakbyś niczego jeszcze nie osiągnął,
 i lękaj się, byś nie stracił tego, co już osiągnąłeś.

                                                            – Konfucjusz

   Dla uczniów klas ósmych zbliża się nieuchronnie pierwszy z wielu wyborów drogi zawodowej. Pomoc w wybraniu odpowiedniego kierunku szkoły ponadpodstawowej niosą między innymi targi edukacyjne, na jakie nasi wychowankowie mieli okazję pojechać w dniu 03.04.2025 r. do Hali Mistrzów we Włocławku. Uczniowie nie tylko uzyskali informacje na temat ofert szkół oraz instytucji włocławskich, ale również mieli możliwość zapoznania się z nowoczesnym sprzętem szkoleniowym oraz nowatorskimi wynalazkami. Tego rodzaju targi to świetne przedsięwzięcie, które ma ważny cel - aby decyzja, jaką podejmą uczniowie była jak najbardziej zgodna z ich marzeniami oraz aspiracjami.

   Mamy nadzieję, że nasi ósmoklasiści odkryli swoje możliwości zawodowe w szczególności dzięki dyskusjom z  uczniami szkół ponadpodstawowych, którzy reprezentowali swoje szkoły i chętnie dzielili się doświadczeniami. Wierzymy, że wybór profesji, będzie miał wpływ na sukces zawodowy oraz zadowolenie w dorosłym życiu. (S.P.)

Tajemnica znikających skarpetek

Utworzono dnia 10.04.2025

   Światowy Dzień Zespołu Downa to doskonała okazja do zwiększenia świadomości uczniów dotyczącej akceptacji i tolerancji. Z tej okazji  21 marca w szkole odbył się apel dla  klas 1-3, podczas którego Pani Katarzyna Moraczewska-Nowak przeczytała uczniom opowiadanie pt. „Tajemnica znikających skarpetek”, a Pani Patrycja Chojnacka zadawała uczniom  pytania dotyczące treści opowiadania. Dzięki fantastycznemu opowiadaniu połączyliśmy uważne słuchanie z ważnym przesłaniem dotyczącym zrozumienia, akceptacji i empatii wobec osób niepełnosprawnych. 

   Myślę, że spotkanie było świetnym sposobem na pogłębianie wiedzy i budowanie empatii. Serdecznie dziękuję Pani Katarzynie Moraczewskiej-Nowak, Pani Patrycji Chojnackiej, Pani Aleksandrze Rajkiewicz za pomoc w przygotowaniu apelu. (A.F.)

Otwórz się na Boga

Utworzono dnia 10.04.2025

   Trwa Wielki Post, który jest czasem refleksji i zatrzymania się nad własnym życiem. To okres, który skłania nas do głębszego zastanowienia się nad tym, jak żyjemy, jakie mamy wartości  i jak możemy zbliżyć się do Boga. Z tej okazji ogłoszono konkurs pod hasłem „Otwórz się na Boga”, którego celem było zaprojektowanie koszulki z motywującym hasłem na Wielki Post. Uczestnicy konkursu wykazali się ogromną pomysłowością, a wszystkie hasła były niezwykle trafne i inspirujące. Widać, że każdy z uczestników podszedł do tematu z wielką wrażliwością i duchowym zaangażowaniem.

   Takie inicjatywy pomagają w głębszym przeżywaniu tego szczególnego okresu i zachęcają innych do refleksji nad swoim życiem. Gratulacje dla wszystkich, którzy wzięli udział i zaprezentowali swoje pomysły! (MG, IW)

Dzień Świadomości Autyzmu w przedszkolu

Utworzono dnia 10.04.2025

   Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony przez ONZ. Również przedszkolaki z grupy Misie włączyły się w obchody tego święta. Głównym celem tego dnia było podnoszenie świadomości społecznej oraz wiedzy na temat autyzmu. Autyzm to całościowe zaburzenie neurorozwojowe. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Warto pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu (choć pewne wspólne cechy występują) co do symptomów, głębokości zaburzeń oraz ich nasilenia. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych” lub krótko „spektrum autyzmu”. Stąd kolor niebieski – symbol autyzmu został zastąpiony różnokolorowością.

   Tego dnia przedszkolaki w ramach solidarności z osobami autystycznymi przyszły ubrane na kolorowo. Dzieci zostały zapoznane z tematyką autyzmu słuchając bajki psychoedukacyjnej pt. „Czarodziejka”. Przedszkolaki usłyszały historię Kai – autystycznej dziewczynki oraz poznały jej problemy w codziennym funkcjonowaniu. Mama małej Kai wytłumaczyła w prosty sposób, czym jest autyzm, sugerując m.in. że jest to brak zrozumienia gry słów, potrzeba oswajania rzeczywistości. Dzięki powyższym wyjaśnieniom dzieciom łatwiej było oswoić się z zachowaniami dziecka autystycznego, przez co lęk, strach czy brak zrozumienia jest zastępowany akceptacją, tolerancją oraz próbą oswojenia się z takimi zrachowaniami. Dzieci dowiedziały się, że ktoś ma prawo różnić się od nas, ale to nie znaczy, że jest gorszy. Pogadanka na temat zrozumienia i niesienia pomocy dla osób w spektrum autyzmu była również punktem wyjścia do wykonania wspólnego plakatu. Dzieci przyklejały kolorowe „puzzle pomocy” dla osób z autyzmem. Puzzle nie pojawiły się przypadkowo.

   Międzynarodowym symbolem autyzmu są kolorowe puzzle, tak jak świat osób z autyzmem jest jak wielka układanka. Do końca życia będą układać poszczególne elementy. Z czasem pojawi się jakiś większy fragment, czasem wskoczy coś nie tam gdzie powinno i zrujnuje dotychczasową pracę... Dzięki naszemu wsparciu osoby z autyzmem powinny podejmować kolejną próbę – oni też chcą zobaczyć całość. Dopełnieniem zajęć było wykonanie motylkowego serca w ramach wsparcia dla osób z autyzmem oraz pokolorowanie rysunku pt. „Zrozumieć autyzm”. Wszystkie podjęte działania miały na celu uświadomienie dzieci na temat autyzmu, zwrócenie uwagi na ich problemy, możliwości i potrzeby.(A.S. J.D. K.G.)

więcej zdjęć po kliknięciu czytaj dalej

czytaj dalej na temat: Dzień Świadomości Autyzmu w przedszkolu

Maja Sadowska reprezentowała szkołę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Jopka

Utworzono dnia 10.04.2025

   Maja Sadowska, uczennica klasy 8 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bądkowie, wzięła udział w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Jopka, prezentując swoje umiejętności w interpretacji utworów zespołu Mazowsze. Wydarzenie odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Spraw Zagranicznych Radosława Sikorskiego oraz Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika. Konkurs ten, inspirowany twórczością wybitnych artystów polskiej sceny muzycznej, przyciąga młode talenty z całego kraju i zagranicy.

   W pierwszym etapie Maja z zaangażowaniem wykonała przygotowany repertuar, zachwycając jury swoim głosem i wrażliwością artystyczną. Choć rywalizacja była niezwykle wymagająca, udział w konkursie był dla niej cennym doświadczeniem i okazją do rozwijania swoich wokalnych pasji. Maja, poprzez swój występ, pokazała nie tylko talent, ale również odwagę i determinację w dążeniu do muzycznych marzeń. Udział w takim wydarzeniu to ogromne wyróżnienie i motywacja do dalszej pracy nad swoim warsztatem wokalnym. Serdecznie gratulujemy Mai udziału w konkursie i życzymy jej dalszych sukcesów na muzycznej drodze! (I. L-P)