Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Bądkowie

Trzydniowe egzaminy gimnazjalne za nami

Utworzono dnia 29.11.2019

   Od wtorku ponad setka naszych gimnazjalistów sprawdzała swoje wiadomości i umiejętności w testach gimnazjalnych. Dla trzecioklasistów ich wyniki będą jednym z bardzo ważnych kryteriów naboru do szkół ponadgimnazjalnych, dlatego „walka” o każdy punkt była zasadna. W pierwszym dniu egzaminów wielkim zaskoczeniem była ilość zadań związanych z historią. Nie 2-3 jak było dotychczas, ale dużo, dużo więcej. Sporym ułatwieniem, (zwłaszcza dla tych uczniów, którzy przez trzy lata nauki uczestniczyli w kilku konkursach i projektach historycznych), było skupienie tematyki pytań i rozprawki wokół treści patriotycznych. W części matematyczno-przyrodniczej z kolei nacisk położono na biologię, co też gimnazjalistów zaskoczyło, a poza tym tradycyjnie – zadania z przedmiotów ścisłych, wymagających nie tylko zapamiętania wzorów czy regułek, ale bardziej ich zastosowania w praktycznych obliczeniach. Dziś (14.04.2011) gimnazjaliści sprawdzali swoje umiejętności z języka angielskiego. Część zadań musieli rozwiązać po wysłuchaniu nagrań z angielskimi dialogami, pozostałe zaś polegały na udzielaniu pisemnych odpowiedzi na tradycyjne pytania testowe. Za każdą część egzaminu maksymalnie każdy z uczniów może dostać po 50 punktów (łącznie 150), ale obecnych trzecioklasistów istotne będą wyniki uzyskane tylko w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej, gdyż ten rocznik jest ostatnim realizującym program nauczania w gimnazjum według starych zasad.

  Od przyszłego roku pod uwagę będą brane również wyniki egzaminu z języka obcego. Dlaczego? Otóż dwa lata temu do gimnazjum wkroczyła kolejna reforma programowa i jako pierwsi do sprawdzenie jej efektów przystąpią obecni drugoklasiści - a zmian egzaminacyjnych czeka ich dużo więcej, aniżeli włączenie punktów z egzaminu językowego do kryteriów naboru do szkół ponadgimnazjalnych. Część humanistyczna będzie wyraźnie rozdzielona na część polonistyczną i historyczną. Część matematyczno-przyrodnicza natomiast na zadania matematyczne i „przyrodnicze”, zaś egzamin językowy będzie miała część podstawową i rozszerzoną. Jednym słowem nie trzy egzaminy, tylko aż sześć i oczywiście wydłużony czas ich trwania.

 

    Wprawdzie o tych zmianach od dwóch lat informujemy uczniów i rodziców, to jednak słowa to za mało, aby podnieść poziom świadomości i idącej za nią odpowiedzialności uczniów. Przygotowaliśmy zatem drugoklasistom możliwość praktycznego przeżycia jak będą wyglądały za rok ich właściwe egzaminy. Dzięki temu, że część przedmiotów uczymy na podręcznikach i programach wydawnictwa WSiP – mogliśmy skorzystać z darmowej oferty otrzymania wsipowskich testów, a po ich sprawdzeniu przez naszych nauczycieli (oczywiście też nieodpłatnie) po przesłaniu wyników drogą elektroniczną do Wydawnictwa – otrzymamy profesjonalną, zewnętrzną diagnozę stanu wiedzy, co pozwoli nam podjąć stosowne działania wzmacniające, a uczniom wyciągnąć wnioski co do kierunku ich dalszych działań. Wprawdzie na diagnozę przyjdzie drugoklasistom trochę poczekać, ale ich wyniki poznają niebawem (przedstawimy je na spotkaniu z rodzicami 28 kwietnia). W każdym razie ich miny po każdym egzaminie mówiły wiele – i choćby tylko dlatego warto było próbny egzamin zorganizować. (JN)