Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Bądkowie

Każdy inny - wszyscy równi

Utworzono dnia 04.01.2024

prezentacja po kliknięciu na obrazek

   W ramach projektu „Każdy inny – wszyscy równi” w Zespole Szkolno Przedszkolnym w Bądkowie zorganizowany został „Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami”, którego celem było zwiększenie świadomości uczniowskiej na temat ograniczeń, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnościami. Dzieci klas 1-3 miały możliwość uczestniczenia w specjalnie przygotowanej lekcji, przybliżającej temat osób z niepełnosprawnościami. Podczas spotkania, uczniowie zdobyli wiedzę na temat różnych rodzajów niepełnosprawności,  dowiedzieli się, w jaki sposób mogą pomagać i być wsparciem dla tych osób. Dzieci podejmowały różne aktywności, które przybliżyły im jak funkcjonują osoby z niepełnosprawnością:

  • wzrokową - magiczne pudełko, uczniowie rozpoznawali przedmioty dotykiem bez używania wzroku, poznali rolę przewodnika, przeszli tor przeszkód z zamkniętymi oczami z pomocą przewodnika – kolegi lub koleżanki,  rysowali z zawiązanymi oczami, przybliżono im postać Braille'a i zaprezentowano alfabet Braille'a jako sposób na komunikację i możliwość nauki;
  • słuchową – uczniowie przekazywali sobie zdania przez głuchy telefon, próbowali porozumieć się bez słów, oraz poznali język migowy jako sposób na możliwość porozumiewania się za pomocą „gestów”,
  • intelektualną – uczniowie przeszli ścieżkę sensoryczną, tor przeszkód, który wykonany jest z różnego rodzaju faktur i elementów między innymi twardych, miękkich, delikatnych czy chropowatych. Głównym zadaniem ścieżki sensorycznej było dostarczenie dziecku różnorodnych bodźców, jak również pobudzenie percepcji wzrokowo – ruchowej i kształtowanie właściwej reakcji na dotyk. Dzieci, ćwiczyły sprawność motoryczną, równowagę, koordynację ruchową, percepcję wzrokową oraz planowanie ruchu.
  • ruchową - uczniowie poznali przyrządy, które pomagają w poruszaniu się, próbowali poruszać się o kulach i na wózku inwalidzkim lub z pomocą balkonika.

   W klasach starszych na lekcjach wychowawczych lub podczas zastępstw przeprowadzono pogadanki na temat funkcjonowania ludzi z niepełnosprawnościami. Uczniowie obejrzeli prezentację „Sławni ludzie z niepełnosprawnością”. Klasa szósta przygotowała również alfabet Braille'a, który został wykorzystany podczas lekcji w klasach młodszych. Na korytarzu szkolnym zawisła gazetka oraz alfabet migowy i Braille'a. Na koniec spotkania przypomniano dzieciom, że należy akceptować siebie takim, jakimi jesteśmy oraz akceptować innych,bo dzięki temu można uwierzyć w siebie i lepiej porozumieć się z drugim człowiekiem. (Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć  A.D., M.Sz., A.R.)